Veicot forsētus jaunu aplikāciju izmēģinājumus, Applause balstās uz 140 000 entuziastu tīklu visā pasaulē. Kā iespējams panākt ātru izaugsmi un joprojām saglabāt kvalitātes kontroli?
Ziemā, kad kādai biržā reģistrētai multimediju kompānijai ar miljoniem lietotāju visā pasaulē bija nepieciešams pārbaudīt, kā darbojas tās lietotne vairāk nekā 100 dažādās ierīcēs, tā vērsās pie neliela uzņēmuma ar nosaukumu Applause. «Jebkuram būtu jāzina, kurš uzņēmums tas ir,» smejas Dorons Raveni, Applause līdzdibinātājs un vadītājs. Tomēr viņš to neatklāj, jo apsolījis to nedarīt. Viņš ātri mobilizēja 500 izmēģinātāju no 78 valstīm piecos kontinentos, tajā skaitā IT fanātiķus Londonā, Madridē, Minhenē, Sanpaulu, Filadelfijā un Bangalorā. Viņi izmēģināja šo aplikāciju dažādos datoros, tālruņos, spēļu konsolēs un viedajos televizoros, lai izpētītu tās iespējas un lietotāju pieredzi. Atbalsta komandas? Protams.
«Mums vajadzēja, lai viss būtu izdarīts un pabeigts nākamajā dienā,» stāsta 47 gadus vecais Raveni. Kompānija Applause, kas atrodas Freimingemā Masačūsetsas štatā, trūkumu novēršanā paļaujas uz vairāk nekā 140 000 piesaistītu izmēģinātāju un nepilnību meklētāju. Pagājušajā gadā tās ienākumi bija 24 miljoni dolāru (peļņa tikai atsevišķos īsos posmos), pildot pasūtījumus tādām kompānijām kā Google, Microsoft un News UK. Applause prognozē, ka līdz 2014. gada beigām tās ienākumi sasniegs aptuveni 35 miljonus dolāru. «Mūsu mērķis ir izveidot lielu kompāniju pēcnācējiem, nevis gūt peļņu nākamajos 12 mēnešos,» saka Raveni.
Lai ielauztos Eiropas tirgū, Applause iztērēja aptuveni piecus miljonus dolāru Berlīnes kompānijas Testhub iegādei. Tā ieviesusi arī jaunas analīzes metodes, ļaujot klientiem atklāt nepilnības, kontrolēt lietotāju darbības un sanemt vinu atsauksmes. Taču tā ir tikai neliela daļa no pārbaudes un analīzes nozares, kurā, pēc Raveni teiktā, ik gadu ir 20 miljardu dolāru apgrozījums un kurā dominē HewlettPackard, IBM un CA Technologies, kas specializējas interneta un datoru aplikācijās. Applause savu nākotni saskata mobilajās ierīcēs, jo aplikāciju lietošana strauji izplatās Āzijā un Rietumeiropā.
Septiņus gadus eksistējošajai kompānijai ir jāatrisina sarežģīts uzdevums - kā turpināt izaugsmi un joprojām saglabāt kontroli pār pastāvīgi augošo izmēģinātāju pulku. «Papildināt vinu rindas ir vienkārši, grūtāk ir pārbaudīt un sadarboties,» saka Mets Džonstons, 39 gadus vecais Applause direktors stratēģiskajos jautājumos.
Potenciālie izmēģinātāji aizpilda anketas, kurās norāda savu atrašanās vietu, valodu prasmes un tehnisko pieredzi. Atlīdzību viņi saņem pēc tam, kad izgājuši apmācību, izpildījuši vismaz vienu darba uzdevumu bez maksas un pārliecinājuši par savām prasmēm jau atzītus izmēģinātājus. «Savu stāvokli var paaugstināt, tikai dodot vairāk labuma klientiem. Ja jūs nedodat labumu klientiem, jūs neaicina piedalīties nākotnes projektos,» saka Džonstons.
Applause prasības algota darba uzsākšanai iztur tikai 20% izmēģinātāju. Samaksa tiek aprēķināta atbilstoši tam, cik neveiksmīgu risinājumu un kļūdu vini atklāj un cik svarīgi tas ir klientam. Aptuveni 2% Applause izmēģinātāju strādā pilnu darba dienu un var nopelnīt līdz 10 000 dolāru mēnesī; neaktīvākas darba bites sanem mazāk par 1000 dolāru.
Vairākums - aptuveni 80% - vienkārši apmierinās ar to, ka ir šā tīkla sastāvdaļa. Pagājušajā gadā kompānija izmaksāja izmēģinātājiem aptuveni 15 miljonus dolāru.
Ja kāds spēj kontrolēt pūli, tad tas ir Raveni un Rojs Solomons, 35 gadus vecais kompānijas līdzdibinātājs un atbildīgais par piedāvājumu. Abi ir dienējuši Izraēlas aizsardzības spēku izlūkošanas vienībās. Raveni specializācija bija signālu pārtveršana un atšifrēšana. «Parasti pēc skolas beigšanas nav iespējams sasniegt tādu atbildības līmeni,» saka kalsnais vīrietis, kurš aizraujas ar skriešanu. «Armijā tas ir iespējams.» 1997. gadā viņu pieņēma darbā vadības programmnodrošinājuma firma Enigma, bet 2006. gadā, jau būdams vecākais viceprezidents, taču vēloties izveidot pats savu kompāniju, viņš šo darbu pameta.
Raveni iepazinās ar Solomonu kādās viesībās, ciemojoties Izraēlā 2007. gadā. Pēc atvaļināšanas no Izraēlas aizsardzības spēkiem 2000. gadā Solomons strādāja jaunajos uzņēmumos IncrediMail, Blue Security un ģenealoģiskajā sociālajā vietnē MyHeritage. Viņš pievērsās kādai svarīgai problēmai - kompānijas veido lietotnes, lai piesaistītu miljoniem cilvēku tūkstošos vietu caur simtiem ierīču, un tam visam ir jādarbojas perfekti. Vinš apzinājās, ka šī problēma ir globāla «un būs tikai sliktāk».
Tajā laikā izmēģinājumi tika veikti iekšēji vai uzticēti tādiem ārējiem uzņēmējiem no Indijas kā Wipro, Infosys un Tata Consultancy. Solomons iedomājās milzīgo skaitu izmēģinātāju, ko varētu piesaistīt un kuri varētu sīki izķidāt kādu aplikāciju - daudz līdzīgāk tam, kā darbojas atvērtais programmnodrošinājums. Starp viņa potenciālajiem klientiem un Raveni pazinām tehnoloģiju jomā atradās pietiekami daudz tādu, kas piekrita veikt izmēģinājumu ekspluatācijas apstākļos. Trijās nedēļās viņi savāca 100 izmēģinātāju jaunam uzņēmumam, ko nosauca par uTest (šā gada sākumā nosaukums tika nomainīts pret Applause).
Pirms tam «programmnodrošinājuma izmēģināšana bija ļoti neefektīva», stāsta Džouels Mesniks, privāto investīciju firmas Mesco prezidents un uTest pirmais investors, kurš 2007. gadā uzņēmumā ieguldīja 1,75 miljonus dolāru. Viņš ir piedalījies visos piecos finansēšanas posmos, kopumā investējot piecus miljonus.
Līdz 2009. gadam kompānija bija pievienojusi 600 izmēģinātāju katru mēnesi - pārāk ātri, lai justos ērti. «Šādā sarežģītā situācijā mums vienkārši trūka laika,» stāsta Džonstons. Tāpēc viņi lūdza pieredzējušos darbiniekus atlasīt, apmācīt un sniegt palīdzību jauniņajiem stingrās nodarbībās. Veterānus savukārt uzrauga septiņu cilvēku komanda. «Mēs no paša sākuma zinājām, ka saglabāsim savas kopienas viengabalainību, lai ko tas maksātu,» saka Solomons.
Drošība ir galvenais. Izmēģinātāji paraksta vienošanos par informācijas neizpaušanu ar Applause, kā arī ar klientiem, un viņiem ir aizliegts stāstīt vai rakstīt blogos par aktuālajiem projektiem. Jebkurš pārkāpums noved pie aizlieguma izmantot tīklu uz mūžu. Līdz šim laikam neviens par izpļāpāšanos nav atlaists; mazāk nekā 30 aizgājuši pēc paša vēlēšanās.
Taču ne visi atbalsta piesaistīto izmēģinātāju pakalpojumu izmantošanu. Daudz lētāk (un ātrāk) ir šo procesu automatizēt. «Manuālā testēšana ir neefektīva; visi meklē risinājumu,» saka Džejs Srinivasans, Appurify vadītājs, kurš - kāds gan tur brīnums! - atbalsta automatizāciju. Yahoo, Dropbox, Google un citiem tas izmaksā vidēji 3000-6000 dolāru mēnesī un 10 000 dolāru par aptuveni 60 ierīcēm.
Applause cena ne īpaši izvēlīgiem klientiem ir 30 000 dolāru gadā par divu aplikāciju izmēģināšanu. Prasīgākiem klientiem gadā jāmaksā summas, kuras rakstāmas ar sešiem un reizēm arī septiņiem cipariem.
Raveni stāsta, ka viņš nostiprina automātisko testēšanu. Taču viņš arī pievieno 5000 jaunu izmēģinātāju mēnesī. Solomons saka: «Mēs investēsim kādā Internet of Things kopienā - ekspertos, kuri spēj izmēģināt programmnodrošinājumu, kas darbojas mašīnās vai sporta piederumos, vai mikroviļņu krāsnīs: jebkurā saistītā ierīcē.»
Nauda viņiem ir. Janvārī Applause piesaistīja 43 miljonus dolāru E sērijas finansēšanas posmā, ko vadīja Goldman Sachs, kas kompāniju novērtēja par 500 miljoniem dolāru. Testhub sagādāja Applause 200 jaunu klientu Eiropā. Tagad tā raugās uz Āziju.
Peļņa? «Mēs esam pacietīgi investori,» parausta plecus Deivids Kempbels, Goldman izpilddirektors un Applause jaunākais valdes loceklis. «Mēs nekur īpaši nesteidzamies.» Par tādu atbalstītāju ikviens uzņēmējs var tikai sapņot.